BrainGym® prima hulpmiddel voor breinproblemen voor jong en oud.
Bewegen is de poort tot leren is al 35 jaar lang of langer de slogan van Paul Dennisson van BrainGym®.
Gera de Leeuw, de initiatiefnemer voor Alzheimer in Beweging was 15 jaar geleden naarstig op zoek naar een manier om jong-alzheimerpatienten te leren om te jongleren. Immers, volgens prof. dr. Scholz van de Universiteit van Oxford kan jongleren de ziekte Alzheimer vertragen.
Een groep mensen van de dagopvang was hoogst geinteresseerd in de manier om vertraging van hun ziekte uit te proberen. Immers, de te verwachten vergeetachtigheid en achteruitgang van de werking van het brein hing als een zwaard van Damocles boven hun hoofd. Hoe we ook oefenden, er was geen vordering… totdat Gera Elly Dienske ontmoette en kennis nam van de methode BrainGym®.
Daarna ging het stukken beter met de alzheimerpatienten en hun pogingen iets nieuws te leren. Voor Gera een ontdekking dat BrainGym, oorspronkelijk bedoeld voor schoolkinderen, ook heel toepasselijk was op mensen met wat voor vorm van uitdagingen op het gebied van hersenwerking. Het vormde mede de basis voor Alzheimer in Beweging.
Gezamenlijke passie voor hun vak
Wat Elly en Gera gemeen hebben is hun passie en enthousiasme voor hun methode en de drive om wat zij hebben aan kennis te delen. Elly schreef het boek “Fit en Slim met Leergym” waarin haar ervaringen van 30 jaar werken in de praktijk met Kinesiologie worden verwerkt en waarin in begrijpbare taal staan beschreven hoe belangrijk het is om te bewegen, zodat je beter kunt leren. Leerkrachten, leerlingbegeleiders, ouders, krijgen hierdoor inzicht in waarom leerlingen niet voor de volle 100% functioneren op school. De 26 Braingym oefeningen hebben in de loop der jaren hun waarde bewezen bij werken aan leerproblemen. Gera de Leeuw schreef op haar vakgebied het boek Alzheimer in Beweging, waar ook bewegen in allerlei vormen wordt aangeraden.
Problemen op school ontstaan vaak bij de opvoeding
Nu in 2024 is het harder dan ooit nodig dan ooit om te werken met BrainGym. Voor wat het (kleuter)onderwijs betreft zijn er nogal wat uitdagingen waar Elly zich met name voor inzet. Noem nu alleen al de gewoonte van ouders, grootouders en oppas om het kind stil te houden in een wipstoeltje of Maxi Cosi of een kind veel te vaak “zoet” te houden met een tablet of mobieltje, hoe grappig is het om een kind al heel jong in een loopstoeltje te zetten en te zien hoe het door de kamer racet, terwijl er nog niet gekropen wordt. Allemaal zaken die de natuurlijke ontwikkeling van een kind ernstig belemmeren en schade veroorzaken die op latere leeftijd pas zichtbaar wordt. Een kind hoort te kruipen, te rollen, vrij te bewegen, voorwerpen te pakken en ontdekkingen te doen op het driedimensionale vlak.
Natuurlijke gang van zaken
Werken op het platte vlak is eigenlijk pas mogelijk als de hersentjes verder ontwikkeld zijn. Een kind dat leert kruipen wordt zich ook bewust van links en rechts, en hun eigen midden. Hoe vaak gebeurt het dat kinderen de kruipfase overslaan en veel later leerproblemen of spraakproblemen krijgen, gediagnosticeerd wordt als iemand die dislectisch is. De citotesten op basisscholen zijn al beschikbaar vanaf de kleuterklas terwijl de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Het onderwijs hecht er blijkbaar meer aan om kinderen zo vroeg mogelijk te labelen en in hokjes te stoppen.
Vreemd, die citotesten, want schoolrijpheid begint voor ieder kind op een ander moment. Vroeger was het wisselen van de tanden een indicatie dat kinderen schoolrijp zijn, tegenwoordig heeft het onderwijs daar citotoetsen voor nodig. Want alles moet worden vastgelegd… waarom? Voor wie?
Bewegen noodzaak voor gezonde ontwikkeling
Het is te hopen dat de maatschappij er veel meer van doordrongen raakt dat bewegen voor wie dan ook, noodzakelijk is voor een gezonde ontwikkeling van lichaam en geest.